Lid worden

Een terugblik op onze eerste initiatieven

Dirk en Valérie

De lancering van ons gloednieuw ontmoetingsplatform Van Breda The SQUARE is een feit. COVID-19 maakte de uitdaging om alles in goede banen te leiden alleen maar groter. Live events maakten noodgedwongen plaats voor webinars. Klanten inspireerden elkaar vanop afstand. En toch blikken we met een voldaan gevoel terug op de eerste Van Breda The SQUAREinitiatieven. Zo ook Dirk Wouters, voorzitter van het directiecomité van Bank Van Breda en Valérie Rigaumont, specialist community marketing bij Bank Van Breda én het creatieve brein achter Van Breda The SQUARE. Een boeiende babbel!

Hoe kunnen we onze klanten elkaar laten inspireren? Met deze vraag begon zo’n jaar geleden het Van Breda THE SQUARE-verhaal. Hoe delen we ons netwerk met onze klanten in een veilige en inspirerende omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn? Deze grondige denkoefening wierp enkele weken geleden zijn eerste vruchten af. In moeilijkere omstandigheden dan verwacht. Corona dreigde een stokje te steken voor onze Van Breda The SQUARE plannen, maar op dat ene vlak waren we het virus dan toch iets te snel af. Resultaat? Een reeks interessante webinars met topics die duidelijk in de smaak vielen bij heel wat klanten. En een zucht van opluchting bij Van Breda The SQUARE-gezicht Valérie Rigaumont én Dirk Wouters, voorzitter van ons directiecomité.

Wat deed jullie overstag gaan om een project als Van Breda The SQUARE een kans te geven?

Dirk Wouters: ‘Ik herinner me nog mijn eerste gesprekken met Valérie. Haar enthousiasme wakkerde mijn interesse in een ontmoetingsplatform voor onze klanten aan. Maar er was meer. Ik dacht meteen aan de positieve energie die ik voel als ik onze klanten bezig hoor over hun passie en de voldoening die ze uit hun professionele activiteiten halen. Hun creativiteit, doorzettingsvermogen en geloof in bepaalde projecten inspireren me telkens weer. Inspiratie die ook voor onze klanten de kiem kan zijn voor nieuwe inzichten en ideeën. Een platform waardoor onze klanten elkaar kunnen ontmoeten om tips, tricks en best practices met elkaar te delen, ik was er meteen voor gewonnen.’

Valérie Rigaumont: ‘Jarenlang stond ik zelf als account manager tussen onze klanten. Ik werd steeds vaker geconfronteerd met hun niet-bancaire vragen en zorgen. Alsof ze op zoek waren naar iemand die hen niet enkel op financieel vlak raad en advies kon geven. Ik had het gevoel dat heel wat ondernemers en vrije beroepen zich op dat vlak eenzaam voelen. De grote beslissingen nemen ze uiteindelijk alleen. Mijn geloof in connecteren en elkaar inspireren werd alleen maar groter. Noem Van Breda The SQUARE gerust een logisch gevolg. Intussen zijn onze eerste webinars een feit. De feedback sterkte me alleen maar in mijn geloof.’

Om welke feedback gaat het dan precies?

Valérie Rigaumont: ‘Naast de thema’s vonden de klanten de interactie met de panelleden -die ook klant zijn – inspirerend. Het ‘virtueel’ napraten werd eveneens goed onthaald. Want dan kwamen ze écht in contact met andere klanten. Er zijn zelfs klanten die na de webinar hebben samengezeten over een concreet project. Dat is voor mij de absolute kers op de taart. Daar doen we het voor.’

Dirk Wouters: ‘Uiteraard heb ook ik onze eerste webinars gevolgd. Fysiek contact is vandaag moeilijker dan ooit. Maar connectie kan op zoveel andere manieren. We voelen vandaag ook meer dan ooit die nood aan connectie. Ook als we verplicht worden om in ons kot te blijven, is het belangrijk om voeling te behouden met de buitenwereld en met elkaar. Dat merkte ik heel erg aan de vraagstelling van de klanten tijdens onze webinars. Het feit dat een platform als Van Breda The SQUARE die voeling kan voeden, werd duidelijk geapprecieerd.’

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor een geslaagd Van Breda The SQUARE-initiatief?

Dirk Wouters: ‘Wederzijdse inspiratie, daar gaat het om. Je wordt als klant niet alleen geïnspireerd door anderen, maar je inspireert ook zelf. Dat tweerichtingsverkeer is voor mij de sleutel tot het echte succes.’

Valérie Rigaumont: ‘Diversiteit in inspiratie en interactie, op welke manier dan ook. Elke klant heeft zijn sterktes maar ook onzekerheden. Ik ben ervan overtuigd dat we net door een goede mix van inspiratie 2021 een pak wendbaarder tegemoet gaan.’

In het najaar start Van Breda THE SQUARE met een rijk programma vol interessante sprekers en topics. Waar kijken jullie het meeste naar uit?

Dirk Wouters: ‘Veerkracht is heel erg aanwezig als thema tijdens onze volgende inspiratiemomenten. Dat is niet toevallig. Dit thema is helaas ook heel erg actueel. We worden vandaag de dag meer dan ooit op de proef gesteld. Elk op onze manier. Het belang van veerkracht neemt alleen maar toe. We hebben die veerkracht zo broodnodig door de isolatie waarin we zijn terechtgekomen en de bijhorende stress voor heel wat bedrijfsmodellen. Volhouden, doortastend te werk gaan en creativiteit zijn nu zo belangrijk om overeind te blijven. De basis hiervoor is veerkracht. Ik kijk heel erg uit naar de initiatieven met veerkracht als topic.’

Valérie Rigaumont: ‘Moeilijk om er ééntje uit te kiezen, vind ik. Ik kijk vooral uit naar de boeiende vragen en discussies die de verschillende topics ongetwijfeld zullen teweegbrengen. Innovatief en creatief denken zijn ook in deze tijden essentieel. Maar hoe begin je daaraan en hoe pakken anderen het aan? Ervaringen delen en van elkaar leren, het wordt steeds belangrijker. Ook voor ons. Ik kijk vooral uit naar nog meer feedback van nog meer klanten. Tenslotte willen we samen met hen het juiste pad bewandelen. Een pad dat alleen maar boeiender, interessanter en rijker wordt als we elkaar op welke manier dan ook blijven inspireren!’